Diabetes : Part Three

Betul kan bila orang cakap penyakit kencing manis ni Ibu kepada segala penyakit. Bila dapat je penyakit ni, 'anak' penyakit lain pun nak memunculkan diri. Macam ibu ayam. Kalau ada ibu nya mesti ada anaknya di belakang. Analogi senang nak pakai. Haha. 

Lepas habis degree aku dapat kerja. Kerja biasa je, tapi dah namanya kerja mestilah company sediakan apa yang patut untuk jaga kebajikan pekerja kan? Jadi kat situ aku nampak peluang untuk dapat free medical coverage. 

Keinginan untuk jumpa doktor pasal kencing manis aku ni datang macam tu sebab aku rasa aku boleh jimat masa dan duit dengan guna insurans company utk cek keadaan aku waktu tu. Aku malas nak follow up di hospital bukan sebab apa pun. Darah muda, jenis tak penyabar orangnya haha.

Aku guna sebaiknya ye insurans yang company bagi tu. Aku pergi Klinik Premier di Wakaf Bharu waktu tu, jumpa Dr Hafiz dan cerita semua history aku dengan penyakit ni. Kita tak tipu doktor wakkkk kalau bab kesihatan ni, kita all out yang kita malas nk jumpa doktor je dulu dulu bukan sebab apa pun. Malas tu pun sebab tahu urusan di hospital kerajaan memang akan ambil masa yang lama, but it is understandable la kan. 

Long story short, bila nak buat check up mesti lah kena bagi darah. Baru lah doktor boleh prescribe ubat and plan further treatment untuk patient. Result darah pun keluar, klinik call untuk hadir ke sesi temujanji yang dah ditetapkan dengan doktor sebelum ni. Rasa bersemangat ni nak tahu result darah sendiri sebab selama ni rasa sihat je memanjang. 

Masuk jumpa doktor, first yang doktor sentuh " Gula awak tinggi sangat ni, kita kena bagi iv drip dulu nak stabilkan gula dalam badan." Gulp! Berdebar kot kena ceramah dengan doktor, tapi tak, doktor rileks. Haha. Tak habis kat situ doktor sambung lagi "Jamilla, awak tahu tak awak la orang pertama saya jumpa kadar kolesterol dalam darah mencapai angka 12!" Gulp! Gulp! Dah bisu, tak tahu nak kata apa.

Aku termenung sorang sorang haritu dalam bilik rawatan. Tapi rasa insaf tu masih tak ada lagi. Tak insaf sebab doktor bagitahu aku ada masalah kolesterol dengan kencing manis je, yang lain okay. Fungsi hati okay fungsi buah pinggang okay. Tapi doktor dah pesan awal lagi, aku kena jaga makan, kalau tak, buah pinggang aku pun boleh rosak sebab fungsi buah pinggang aku okay cuma tidak di tahap yang optimum. Aku iya kan saja. 

Sempat la ulang alik ke klinik tu 2 ke 3 kali untuk ambil ubat dan jumpa doktor. Tapi, macam biasa, ada je masalahnya haha. Company dah tak provide insurans tu, company dah guna polisi ' pay and claim' untuk sebarang prosedur kesihatan staff. Makanya tamat lah sudah riwayat perubatan Jamilla Qhaireen di klinik tersebut ketika itu. Nak layanan swasta, tapi gaji kau tak swasta. Aaasedihhh! Haha

Aku teruskan hidup aku macam biasa. Cumanya kali ni makan dan minum aku tak over. Aku limit mana yang boleh. Air manis makanan manis aku kurangkan. Bila makan tu dia ada la sekelumit rasa bersalah, sebelum ni bedal je. Faktor umur barangkali, bila doktor pesan suruh jaga makan kalau tak nak buah pinggang rosak. Sampai lah aku decide untuk mendirikan rumahtangga dengan suami ku sayunkkkk. Part ni utk next part la ek?

Assalamualaikum! Good night! Hehehehe best betul boleh gantung gantung cerita 😜

Comments

Popular posts from this blog

No. 1

Happy New Year

Diabetes : Part Two