Diabetis : Part One

 Apa itu Diabetes / Kencing Manis ?


Source from : Google



Maaf geng. Sedikit ralat dalam bercerita perihal pertama kali dapat tahu ada kencing manis. Terlalu banyak episod masuk keluar hospital sampai kan tertukar yang mana yang mana, yang mana yang mana. Aduh! Paham ke tak ni? Haha. 

Apa apa pun, tak salah menulis sekali lagi kan? Sudi lah kiranya geng sekalian baca sekali lagi 😁

Diabetes ni ada dua jenis. 1) type One 2) type Two. 

Type One ni biasanya untuk pesakit yang memang dah dikesan diabetesnya ketika awal usia lagi. Macam contoh, detect masalah kencing manis ni ketika masih budak lagi. Seawal usia bayi pun boleh terkena penyakit ni. Masalah ni jadi sebab memang pankreas dalam tubuh pesakit tu sendiri tak berfungsi dengan elok.

Type Two pulak sejenis " memey cari nyakit" orang Kelate kato. Memang cari penyakit tu disebabkan gaya hidup pesakit tu sendiri. Contoh senang aku bagi. Dia tengok cara pemakanan dan diet pemakanan seseorang pesakit tu. Kalau dah memang jenis teh o kena letak separuh cawan gula atau susu tiap hari, memang akan mendapat lah habuannya. Itu yg diberi nama " cari nyakit boleh nyakit"

First official statement dari doktor bahawasanya aku ni pesakit kencing manis ialah masa aku first warded di Terengganu. 

Nak tahu kenapa warded? Kena jangkitan kuman di celah peha. Seksa. Bengkak. Nak berjalan pun terkangkang kankang. Ingat kan luka biasa je. Sekali pergi hospital, doktor tahan wad gais. Doktor kata saya kena pecahkan nanah ni dulu baru awak boleh balik. Aduh!!!

Kes yang boleh makan masa sehari je di wad berlanjutan sampai hampir seminggu. Gila kan? Haha. Itulah padahnya bila kau ada kencing manis dan kau dapat luka sampai bernanah. Luka nya sikit, tapi akibat dia fuhhh MasyaAllah aku ingat lagi rasa dia macam mana. Sakit berdenyut denyut! Dah la celah peha. Nak berjalan tak boleh kepit, kalau tak kepit nampak jantannya pulak berjalan kan?

Bangun tidur, tidur bangun. Doktor run down semua test dia kata awak penghidap kencing manis Type One. 

Makanya aku sambung hidup aku macam biasa lepas discharge. Biasaaaaa sangat sampai aku pun buat buat lupa yang aku ni pesakit kencing manis Type One di usia yang sgt muda ketika itu. Hidup tak ingat sakit dan tak kesiankan badan nama di beri.


Next part kita sambung pasal hidup Diabetes tak sedar diri dan simptomnya sekali lagi....



Salam mengantuk dari Bilik SD29 UniSains Kubang Kerian 😘

Comments

Popular posts from this blog

No. 1

Happy New Year

Diabetes : Part Two