Internal Jugular Catheter ( IJC )


Sumber : Google


Selingan untuk harini lagi. Alhamdulillah selamat pasang IJC dekat leher pukul 3:00 petang tadi. IJC sementara ni dipasang sebagai tapak untuk aku mulakan hemodialisis nanti. Memandangkan tenckhoff catheter aku dah tak boleh guna disebabkan jangkitan kuman peritonitis. 

Dari malam tadi aku puasa, pukul 12 baru dapat giliran untuk masuk bilik prosedur bertempat di bilik angiogram. Masuk je kawasan bilik tu aku dah boleh rasa aku mengigil. Macam bilik OT juga, bilik prosedur ni sejuk gila. Scrub nurse nampak aku gigil, terus dia pasang heater kat kaki. Prosedur sama je dengan prosedur angioplasty yang aku buat untuk jantung sebelum ni. 

Dah sedia semua, scrub nurse tolong aku londehkan baju paras bahu. Bila aku baring, doktor suruh toleh ke kiri dan jangan bergerak. Berlapis lapis kain diletakkan di atas dada dan kepala aku, sampai aku rasa macam tak boleh nak bernafas. Aku boleh rasa jantung aku laju gila. Aku ni claustrophobic kalau korang nak tahu.  Berdebar sampai gigil sekali lagi. Nasib baik doktor perasan ada kain tertutup muka aku. Dia alihkan. Lega!

Ada ramai juga doktor waktu tu. Sebab, dari perbualan dorang, apa yang aku dengar dalam bilik tu, 3 orang doktor yang assist sorang doktor ni macam tengah belajar. Sebab doktor yang pasang IJC aku ni banyak bertanya diorang soalan dan terangkan satu satu apa yang dia buat. Ye. Aku sedar sepanjang prosedur ni jadi aku dengar semua apa yang dibualkan walaupun aku tak faham sebab ayat dia terlampau doktor untuk aku faham. Haha. 

Sakit ye walaupun dah bagi ubat bius setempat. Sudahla tempat masuk wayar tu tepi telinga je. Apa dia buat aku dengar dan rasa. Bila dia jahit, aku boleh dengar benang ditarik. Bila dia tekan catheter masuk dalam, fuhh, rasa macam ada orang cekik sampai terbatuk batuk. Dah la banyak kali. Boleh bayang tak orang cekik leher kau rasa macam mana? Dah la aku panik, nadi dah memang laju. Sampai kan scrub nurse tanya, aku okay ke tak, ada rasa susah nak nafas ke tak. Nasib baik jantung aku bagi kerjasama.

Dari tadi cuba tidur, tapi tak boleh. Badan dah rasa sakit belah kanan tempat masuk IJC ni. Dari tadi rasa panas sejuk kaki dengan tangan.  Kepala rasa berat. Bahu rasa berat. Nak toleh kiri kanan pun aku malas. Malas nak rasa sakit. 😂 Aku menaip ni pun kepala keras kejung duduk atas kerusi. Dah macam robot rasanya. 

Esok, last procedure dah. Prosedur buang tenckhoff catheter di perut aku.  Doktor kata akan sakit. Jadi aku mohon korang doakan lah segalanya mudah dan tak sakit utk aku. 


Assalamualaikum. 

Comments

Popular posts from this blog

No. 1

Happy New Year

Diabetes : Part Two