Mengandung

Previous entry aku cerita yang aku rasa aku mengandung sebelum pindah Langkawi kan? Jadi, entry kali ni aku fokus apa yang aku rasa dan apa yang jadi sepanjang 37 minggu aku mengandung. 

Sama macam apa yang aku bagitahu entri lepas, aku tak letak mengandung sebagai keutamaan aku. Jadi, aku tak mempersiapkan diri untuk semua ini. Kitaran haid aku pun takdelah betul sangat, jadi bila aku missed period aku buat tak tahu je. Anggapan aku mungkin perubahan hormon sebab baru kahwin. Aku teruskan kehidupan macam biasa. 

Hari yang ditunggu pun tiba dimana aku ikut pindah ke Langkawi bersama dengan suami aku. Masih tak cek samada mengandung atau pun tak, we carry on with our life. Macam mana kami tahu aku mengandung? Satu hari tu aku saja beli UPT test kit dan bangun pagi satu pagi tu aku test. DOUBLE LINE! ALHAMDULILLAH. Tak tahu nak rasa apa, Happy Ya, takut pun Ya. 

Happy sebab dah dapat rezeki secepat ni, takut, sebab tak ready, bukan sebab aku tak sihat. Haha. Masih tak sedar diri ye. Perlu diingatkan, pregnancy for high risk mummy macam aku ni biasanya memang doktor tak sarankan ye mummies. Tapi sebab aku rasa aku ada kencing manis dan tinggi kolesterol je, aku ambil ringan semua tu. 

Jadi semua keluarga dah tahu aku mengandung, hidup macam biasa tapi sedikit berhati hati bila dah tahu ada isi. Sampai lah satu hari tu, aku memenuhi jemputan undangan perkahwinan sepupu aku di Kuala Lumpur. Aku bangun pagi nak buang air kecil, sekali aku rasa semacam satu ketulan besar nak keluar. 

PLUP! Ketulan darah sebesar sebelah tapak tangan jatuh dalam toilet bowl, darah mengalir laju. Aku ambil air, basuh. Tergamam, takut dalam tandas sorang sorang pagi tu. Banyak darah yang keluar, aku nak panik tapi cuba tarik nafas, dan lepas perlahan lahan. Dalam kepala waktu tu hanya satu, GUGUR.

Alhamdulillah bleeding stop. Lepas stop, aku siapkan diri masuk bilik. Tengah nak susun ayat bagitahu suami yang aku gugur. Tak tahu nak mula macam mana. Aku terus terang je dengan suami. "Yang, tadi darah keluar banyak dalam tandas". Suami aku terkejut, dia bagitahu arwah Tokwan aku dan Ummi aku yang aku bleeding, arwah Tokwan suruh pergi klinik terdekat cepat cepat. 

Kami siapkan diri dan google klinik ibu mengandung terdekat di kawasan Wangsamaju dan kami jumpa klinik tu. Aku lupa nama klinik tu, tapi klinik tu klinik ibu mengandung yang islamik. Bila sampai klinik, kami cerita semua masalah. Doktor scan perut, ALHAMDULILLAH janin masih ada, jantung pun ada. Syukur!

Doktor tu tanya, aku dah buka buku pink ke belum. Aku jawab tak. Aku keliru, apa benda pulak buku pink ni. Doktor tu concerned sangat, dia explain satu satu apa aku kena buat lepas balik Langkawi. Dia takut bleeding aku datang balik. Dia bagi ubat kuatkan rahim dan dia suruh rehat, kurangkan berjalan. Berbekalkan gambar scan klinik itulah aku buka buku pink di KKIA Padang Mat Sirat Langkawi. 

Kenduri sepupu aku, aku hadir, tapi banyak duduk je. Takut juga pendarahan jadi balik sebelum balik Langkawi. Petangnya dah nak balik Langkawi, sampai airport jalan mengalahkan gadis melayu terakhir, biasa jalan tu jejaka melayu pun tak nak tengok Haha. Alhamdulillah bleeding sekali tu je sepanjang kehamilan, kadang kadang je ada spotting itu pun kalau banyak buat kerja atau jalan jauh.

Esoknya aku minta suami hantar ke KKIA Padang Matsirat. Alhamdulillah misi misi dekat situ semua OK dari awal kehamilan hinggalah minggu minggu akhir kehamilan aku. Aku daftar buku pink di bawah seliaan JM Jannah. JM Jannah ni lembut ye orangnya tak pernah nak meninggi suara. Maka bermulalah sesi ke klinik desa dan kesihatan setiap dua minggu ke tiga minggu untuk sesi perkembangan janin di dalam rahim. Sticker buku pink aku warna Kuning, sticker buku pink korang warna apa? Haha 


Sumber : Asianparent.com

Comments

Popular posts from this blog

No. 1

Happy New Year

Diabetes : Part Two