Removal of Tenckhoff

Cehh, tajuk matsaleh habis. Isinya dalam bahasa melayu Haha. Petang kelmarin aku dah selamat mengharungi prosedur yang terakhir, prosedur membuang catheter tenckhoff dari abdomen aku. Aku kena buang benda tu sebab aku dah kena jangkitan kuman tiga kali. Doktor sarankan untuk buang tenckhoff supaya lapisan peritoneum aku dapat pulih sepenuhnya dan tidak memudaratkan aku.


Inilah bendanya yang doktor buang. Saki baki daging aku pun masih melekat dekat situ haa. Benda ni aku kena bawak balik ke hospital di Kuantan. Aku pun tak tahu kenapa kena pulangkan balik tenckhoff ni ke hospital. Aku hanya menurut perintah. 

Aku jangkakan proses buang tenckhoff ni akan sakit, tapi alhamdulillah tak sesakit yang aku bayangkan. Sakitnya bila doktor cucuk ubat bius banyak tempat. Sakit yang semacam kena torehan pisau je, lepas tu dah tak rasa apa. Aku bayangkan dia akan tarik benda tu keluar. Rupanya dia macam bakar daging bagi benda tu terlepas dan baru lah dia tarik. Tiap kali doktor potong daging aku boleh bau hangit dan nampak asap wei. 

Aku rasa proses buang tenckhoff tak se lama proses aku pasang ijc kelmarin. Lagi sakit pasang ijc dari buang tenckhoff. Sakit ijc ni pun masih tak hilang. Pedih macam kulit terkopek. Baru pagi ni aku rasa sakit di kawasan perut aku ni. Itu pun sakit yang tak menganggu sangat. Misi dah bagi PCM untuk ubat tahan sakit. 

Semalam juga aku pertama kali buat hemodialisis. Pedih gila bila dressing IJC aku. Aku rasa macam kulit terkopek, lepas tu kena air limau. Syahdu betul rasanya. Rasa nak tepis tangan misi yang buat tu. Tapi dia memang dah pesan sakit ni ketika dressing je. Masa proses cuci darah takkan rasa apa apa. Betullah apa yang misi tu cakap, masa cuci darah tak rasa apa pun. Tapi,semalam aku risau jugak kalau jantung aku bermasalah sebab hemodialisis ni berisiko untuk orang yang ada masalah jantung. Aku boleh jadi pitam dan gelap mata. Semuanya dipermudahkan, aku siap dialisis tanpa sebarang komplikasi, alhamdulillah.




Aku abadikan gambar pertama kali aku dialisis darah disini. Sebagai memori. Aku rasa, aku boleh discaj dah harini. Semua dah settle. Tunggu masa untuk balik ke Kuantan dan jumpa doktor di Kuantan pula untuk rawatan selanjutnya. Doakan gaisssss. 

Comments

Popular posts from this blog

No. 1

Happy New Year

Diabetes : Part Two