Blood Pressure Low

Semenjak aku HD, bila balik rumah memang BP akan low dari kebiasaan. Biasa BP aku dalam lingkungan 120-140 untuk systolic, 80-90 diastolic. Bila HD, BP dalam lingkungan 105-115 dan 60-70 gitu la bacaannya. 

Tapi kelmarin dia start turun bawah 100. Aku ni, memang mudah pening ye. BP 105-109 pun aku dah rasa tak sedap. Pening bila bangun dari duduk atau pun baring. Ada sesetengah orang, BP taraa tu okay je. Mungkin sebab aku dah biasa dengan BP tinggi sebelum ni, jadi, bila BP turun sampai 100 dia bagi efek pening tu. 


Ni BP kemarin. 94/61 je. Rasa pening, berpinar mata, tapi boleh lagi la nak jalan kesana kemari. Cuma kena slow la. Kalau ada sudden movement memang boleh rasa nak terbalik alam la. Nadi aku tu memang dari haritu laju sikit. Tak pasti sebab jantung atau pun terlebih potassium atau phsophate. Harapnya bukan lah. 

Selalunya lepas telan ubat Bisoprolol Fumarate @ Concor nadi aku akan okay. Tapi, ubat tu habis, aku baru beli kelmarin. Malas nk ke hospital tunggu turn di farmasi untuk satu ubat je. Haha. Baru makan, kira okla tu nadi bawah 100, kalau tak, biasa 100++. Salah satu sebab aku sakit dada dan penat kadang kadang tu sebab jantung laju sangat berdegup. Ubat Concor tu pun cardiologist yang prescribe dulu. Aku lepas kena covid awal tahun dulu, tak jumpa lagi cardio aku lepas tu. Sebab aku follow up di USM, duduknya di Kuantan. Haha. Rumit betul ye perjalanan kesihatan kau jamilla. Dari Langkawi ke Kota Bharu ke Kuantan. Fuhh. 

Harini, lepas siap HD aku okay. Tak pening sangat. Boleh drive balik sendiri. Bila sampai je rumah, dia buat berpinar mata wei. Asal bangun nak jalan je, rasa macam dunia ni berputar, cahaya matahari rasa macam terik dan cerah sangat. Kaki rasa lemah, macam tak makan tiga hari. Kena pejam mata, tarik nafas, jalan perlahan lahan. Padahal baru lepas makan. Masuk bilik, terus baring angkat kaki bagi darah naik ke kepala. Lepas tu, aku tidur. 

Bangun tidur tadi, rasa okay sikit. Aku mandi, solat, lepas tu cek balik BP aku. 

Lagi rendah dari kelmarin gais. Patutlah berpinar mata nak terbalik bumi tadi. Mungkin tadi lagi rendah dari ni. Nadi laju sebab aku tak makan lagi ubat untuk harini. Concor tu boleh buat affect BP jugak, jadi aku tak tahu  nak makan ke tak. Ubat kencing dengan ubat darah tinggi memang aku tak makan. Sebab dulu, kalau CAPD bila BP low, aku akan tanya misi nak buat apa. Biasa misi akan bagitahu untuk skip satu sesi CAPD untuk haritu dan jangan makan ubat kencing dan darah tinggi. 

Tapi, masalahnya sekarang, aku HD, nombor misi takde. Aku takde contact. Misi HD pun takde bagi nombor apa apa. Kalau CAPD memang akan ada misi yang jaga setiap pesakit, jadi kalau ada apa apa boleh contact direct dgn misi dan misi akan inform doktor terus. Senang. Jadi, aku contact je misi CAPD aku haritu, tanya dia apa perlu aku buat untuk naikkan BP ni. Nak minum air banyak banyak kang tak boleh, sebab HD. Aduh. Rumit sungguh. Jadi, sekarang, aku tengah tunggu misi CAPD aku balas whatsapp aku. Walaupun bukan misi dialisis darah, mungkin dia tahu apa perlu buat, lagi pun dia misi nefrologi jugak. Kan? 😬

Comments

Popular posts from this blog

No. 1

Happy New Year

Diabetes : Part Two