Hemodialysis atau Peritoneal Dialysis

Aku sebenarnya dalam dilemma. Nak continue PD atau pun HD. Banyak yang perlu dipertimbangkan. Aku dah buat PD hampir 10 bulan, dalam masa 10 bulan ni dah tiga kali aku kena jangkitan kuman. PD atau cuci air ni memang sensitif sungguh. Sebelum aku buat keputusan untuk buat dialisis dulu, ramai orang yang suruh aku pilih HD/cuci darah disebabkan jangkitan kuman ini lah. Tapi aku tanya doktor, doktor cakap jangkitan kuman mana mana dialisis pun ada risikonya. Jadi aku pilih cuci air. 

Masalah utama ialah kos. Kos bagi cuci darah adalah antara RM200 - RM300 setiap sesi. Seminggu biasanya ada 2-3 sesi. Kalau seminggu purata yang perlu di bayar RM650, kalau sebulan dah beribu mahalnya. Kalau aku dapat peruntukan dari KKM, bayaran setiap sesi tak mahal, RM35 satu sesi kalau tak silap. Tapi nak dapat peruntukan tu susah juga. Sebab biasanya, slot di hospital cepat penuh. 

Insurans yang aku ada ni pun aku rasa cukup cukup untuk tampung perbelanjaan dialisis untuk setahun. Jadi, kalau aku kena kuman lagi ke, nak buat angiogram ke memang tak lepas dah rasanya. Insurans zaman dulu limit tahunannya tak banyak macam zaman sekarang, jadi yang tak ambik insurans sekarang memang rugi. 

Kos dialisis air aku sebelum ni RM 1000 lebih untuk sebulan, tapi aku dapat peruntukan dari HTAA. Peruntukan KKM. Aku hanya perlu bayar RM100 untuk kos pengangkutan sebab setiap bulan bekalan air dialisis akan dihantar terus ke rumah untuk stok sebulan. Setiap bulan akan sampai 30 kotak air beserta satu kotak kelengkapan dressing tempat exit site catheter tenckhoff.  

Jadi aku sekarang dilemma, nak HD atau PD. Terlalu awal untuk aku bagi pendapat apa kelebihan dan kekurangan HD sebab aku baru sekali cuci darah. Aku ada juga tanya tanya orang pantang larang HD. Ada yang cakap kulit akan jadi hangus, bulu di tubuh akan luruh, air kena catu walaupun air kencing masih banyak, diet makanan sangat ketat tak sama macam cuci air. Kalau ada masalah, boleh pitam waktu dialisis. 

Makan dan minum aku waktu cuci air sebelum ni aku tak ubah banyak pun. Aku makan macam biasa, aku minum macam biasa. Alhamdulillah, tak pernah ada efek buruk. Bahagian paling susah bagi aku adalah bab air minum, aku dari dulu memang suka minum air, tak makan pun tak apa asalkan ada air 😅, bila cuci air sebelum ni aku minum macam biasa je, tak pernah sembab kaki, muka, tangan, air kencing banyak, dan tak pernah semput. Alhamdulillah. Jadi, bila orang bagitahu aku bila HD kena hadkan pengambilan air, aku jadi debor weiiiii takut tak boleh kawal. 

Memang tak dinafikan, cuci air banyak bagi kelonggaran bab makan dan minum, tapi untuk risiko mendapat jangkitan kuman itu aku rasa lebih tinggi dari cuci darah. Walaupun kedua dua jenis dialisis ada risiko jangkitan kuman. Entahlah, terlalu awal untuk aku bagi pendapat tentang HD. Aku ada masa enam minggu untuk fikir pasal ni sebelum buat keputusan untuk HD atau PD balik. Kalau HD, aku kena buat tapak baru di lengan. Kalau PD, aku kena masukkan tenckhoff balik di perut. 

Apa pendapat korang? HD or PD ? Ahhhhh nak kena heart to heart dengan doktor lah macam ni 😂

Comments

Popular posts from this blog

No. 1

Happy New Year

Diabetes : Part Two