Post Dialysis : Session 2

Alhamdulillah. Harini lepas dialisis pening dan penat tu tak sepening dan sepenat hari pertama. Tapi, waktu sejam terakhir tadi aku rasa pening dan penat sangat, bila sister setting mesin dialisis balik, pening dan penat tu kurang. Debor jugak kang tak boleh nak jalan dan drive balik sebab baki masa ada sejam lagi waktu tu. 

 

Harini aku beli nasi bungkus sebungkus, walaupun hospital ada bagi bihun goreng pagi tadi. Aku makan bihun dulu dengan segelas teh o, nasi tu aku simpan untuk kemudian, kot aku rasa letih, aku makan. Bagi tambah tenaga.

Mungkin sebab ni juga kot, penat dan pening aku lepas dialisis harini kurang dari sebelumnya. Aku makan nasi bila dah dua jam aku dialisis. Tak habis pun sebungkus, aku makan sekadar nak bagi ada tenaga. Nasi kan tinggi karbo. Aku nk beli energy bar pun, biasa makanan macam tu manis. Tak elok untuk kencing manis aku. Udah ler manis, kenyang nya tak. Baik aku makan nasi. 

Tadi ada jugak rasa nak suruh misi berhentikan mesin bila aku rasa pening dan besar kepala. Tak tahu nk describe macam mana haha. Tapi, aku pegang dada, jantung aku okay, takdela berdebar sangat. Misi suruh tahan sebab ada baki masa 6 minit je lagi. Aku pejam mata, inhale exhale, aku sedut bau EO kat tapak tangan, aku okay. Tapi 6 minit yang tinggal tu rasa macam 16 minit lamanya. 

Bila mesin dah bunyi, misi buka dressing apa semua, siap, misi suruh rileks dulu atas kerusi sebab dia kata bibir aku pucat sangat. Aku rileks untuk 5 minit, aku rasa okay, aku bangun. Wowwww, mata tak berpinar, pening pun takdela sampai berpusing alam macam hari pertama haritu. Alhamdulillah. Tapi, bila periksa BP, tinggi pulak. Side effect dialisis ada yang akan turun BP dan akan ada yang naik BP nya. Yang penting, aku boleh jalan dan balik sendiri. Laki aku dah offer nak ambilkan dan hantar rumah, aku kata aku okay, aku boleh drive sendiri. 

Nak sampai rumah, aku rasa darah period aku keluar banyak. Bleeding lagi. Nasib baik aku dah ready awal awal plastik letak dekat kerusi kereta. Harini dah hari ke tujuh aku period, darah patutnya dah nak kering, tapi sebab dialisis tadi ada heparin, ubat cair darah, darah period aku jadi bertambah. Padahal aku tak makan ubat aspirin aku pagi tadi, misi pun tahu aku jadi bleeding lepas dialisis. Tapi heparin tak boleh tinggal, nanti mesin tak boleh nak dialysate darah aku sebab darah bergumpal dan pekat. 

Nasib baik ubat berhenti darah yang haritu ada lagi. Aku dah telan ubat tu lepas makan nasi bungkus yang tak habis dekat hospital tadi. Tengokla macam mana kejap lagi, OK ke tak OK. Buat masa sekarang, aku nak tidur pun tak selesa bila bleeding macam ni. Kang tertido, nanti bleeding habis cadar dengan katil pulak. Nayaa kalau nak kena cuci tilam pulak gaissss 😅😂



Comments

Popular posts from this blog

No. 1

Happy New Year

Diabetes : Part Two