Post Dialysis : Session 1

Letih. Letih do'oh. Masa tengah HD pagi tadi aku tak rasa apa apa. Tapi, bila dah siap, bangun dari kerusi tu terus mai berpinar mata. Sakit kepala. Rasa macam nak terkeluar biji mata. Tak tahu kenapa. Dah la aku drive sendiri pergi hospital. Aku jalan cepat cepat ke kereta, buka aircond full blast aku tenangkan diri dulu. Inhale, exhale. Dah rasa okay, aku drive balik rumah. Bila duduk, pening tu tak rasa, tapi bila bangun, terhuyung hayang jadinya. 

Nasib baik lakiku cuti lagi harini. Dia ambil anak aku di sekolah dan belikan makanan untuk makan tengahari. Sampai je rumah aku makan, dah makan aku salin baju terduduk atas katil. Letih yang aku rasa harini memang letih yang aku tak pernah rasa. Rasa macam baru habis marathon 40km, tapi sebelum marathon tu aku tak makan. Haaa gitu lah lebih kurang letih dia. 

Baru nak lelap, aku rasa period aku luar biasa banyaknya. Padahal harini dah hari ke lima. Patutnya dah nak kering. Tapi harini tak. Dalam masa sejam aku dah tukar dua kali pad overnight Kotex. Aku rileks dulu, aku makan madu, aku wassap misi CAPD aku tanya normal ke jadi macam ni. Misi kata mungkin efek heparin yang digunakan untuk dialisis aku. Aku ajak laki aku pergi klinik.


Masuk bilik doktor, aku cerita semua. Doktor kata memang efek heparin, tambah pulak aku memang makan ubat cair darah jugak. Jadi bertambah tambah cair darahnya. Tu sebab boleh jadi bleeding, lagi lagi bila aku period. Doktor di klinik tu consult pakar untuk prescribe ubat tu untuk aku. Bila pakar kata okay untuk bagi ubat berhenti darah tu, baru lah doktor tu bagi. Katanya ubat ni dia bagi untuk dua hari je. Kalau still bleeding dan ada sesak nafas, rasa nak pitam, aku kena pergi hospital terus. 

Fobia dah aku dengar kena pergi hospital lagi. 😣 Doakan bleeding aku berhenti.  Pening dan penat badan masih lagi terasa, tapi better lah dari pagi tadi. Aku paksa diri untuk berjalan dan makan banyak sikit, biar ada tenaga.

Baru first session, aku dah rindu CAPD. Permudahkanlah urusan rawatan kesihatanku ya Allah. Aamiin. 


Comments

Popular posts from this blog

No. 1

Happy New Year

Diabetes : Part Two