Stenotrophomonas Maltophilia

Stenotrophomonas Maltophilia. Nama bakteria jangkitan kuman aku sebelum ni. Selama ni aku tak tahu nama kumannya. Kelmarin sambil HD aku belek discharge note aku dari USM haritu. Laporan lengkap ye, semua butiran ada. Doktor HTAA pun puji bagus sebab semua laporan dilampirkam sekali. Mungkin sebab aku masuk Wad Unisains, wad berbayar kan, jadi memang patutlah semua lengkap.

Sumber : www.uptodate.com

 
Dari apa yang aku baca, bakteria ni boleh jadi ada di sumber air yang tercemar jugak. Dari awal kena jangkitan kuman lagi aku perah otak fikir dan ingat balik apa yang aku buat sampai kena jangkitan kuman berulang kali ni. Tak puas hati weh bila semua kau dah buat betul, tapi masih juga terkena kuman durjana ni 😂. Ni lah ujian namanya dak? Allah nak uji aku. Aku orang yang Allah pilih untuk ujian ni. Aku kena terima lah.

Sumber : Google


Sambil baca, aku refresh balik mana aku pergi sebelum aku kena jangkitan kuman. Susah wei nak ingat semua butiran. Tapi, nasib baik aku memang jenis suka ambil gambar tiap hari. Jadi, aku tengok balik gambar gambar yang aku ambil dalam hp aku dan tengok tarikh tarikh hari sekian. Memang sah, lepas balik dari travel mana mana, aku kena jangkitan kuman ni. Tapi, aku kena confirmkan balik jangkamasa untuk jangkitan kuman tunjukkan simptom tu berapa lama. 

Lepas ni kalau nak travel kemana mana misi cadangkan untuk aku tumpang mana mana premis kesihatan sebab tempat macam tu biasanya bersih. Rumit, tapi aku rasa lagi baik dari HD yang boleh buat aku flat sehari dua ni. Kalau PD aku boleh buat kerja macam biasa je lepas dialisis, tak sepenat HD. Boleh buat kerja rumah tanpa masalah dan pertolongan orang lain. Boleh bawak Inara jalan jalan dekat mall. Boleh teman Inara berbasikal petang petang. Yang penting boleh rasa normal dan sihat. 

I miss my routine before HD. Sobs. Semoga perut aku kembali pulih seperti sediakala dan boleh masukkan tenckhoff sekali lagi untuk PD. Aamiin. 

Comments

Popular posts from this blog

No. 1

Happy New Year

Diabetes : Part Two